Ungdomsverksamhet i Guds kärlek & kraft | del 2: Varför är Anden så viktig?

Innan jag börjar gå in på hur man bygger en kultur där Anden verkar så vill jag förklara varför detta är så viktigt. Jag tror nämligen inte Andens kraft är en extra krydda för de som tycker det övernaturliga är lite spännande. Jag tror faktiskt att församlingens framgång eller misslyckande delvis hänger på om vi välkomnar den tredje personen i gudomen att göra det han vill. När jag var 19 år gammal gick jag på Mariannelunds Folkhögskola och läste Bibel växa & Bibel tjänst. En kväll satt jag i min säng och reflekterade. Jag hade under en tid varit medveten om att Gud kallat mig till pastor men kände att läget i Sverige var hopplöst. Efter att ha summerat mina evangelistiska framgångar kunde jag inte vara annat än deprimerad = 0 räddade! 😦 Jag hade testat att evangelisera med bullar, traktat, bjuda in till event, draman, varm samtalsbuss på vintern & vänskapsevangelisation. Något saknades. Då hörde jag som en röst i mitt huvud som inte var min egen: ”Guds kraft måste komma tillbaka till församlingen”. Det blev startskottet till min resa som ännu inte är slut.

Varför en ungdomsverksamhet i Guds kärlek & kraft? För att den helige Ande är den ultimata ungdomsledaren! Detta är vad Han kan göra i ungdomars liv enligt Bibeln:

– trösta
– vägleda
– undervisa
– överbevisa om synd
– göra dem mer lika Jesus
– ge kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet och självbehärskning
– ge övernaturliga gåvor för tjänst
– ge ett övernaturligt bönespråk (tungotalets gåva) som bygger upp
– ingjuta kärlek från Fadern till våra hjärtan
– m.m!

Om vi inte ger Anden utrymme att göra dessa saker i ungdomarnas liv så kommer vi som ledare automatiskt att tvingas försöka ”vikariera” för honom. Jag behöver väl knappast säga att ingen av oss kan fylla hans skor särskilt väl! Naturligtvis är vi viktiga och betyder mycket för ungdomarna. Mycket av det Gud gör i deras liv sker genom oss. Men som sagt…! 😉

Om Andens verk är frånvarande i ungdomsverksamheten så kommer vi inte bara själva att försöka vikariera för Honom, – vi kommer även att att försöka ersätta honom med annat: häftiga events, rökmaskiner, stroboskop, underhållning m.m. Jag är inte emot några av dessa saker, men vi behöver våga se sanningen i vitögat. Kan det vara så att vi inte tror att Gud kan attrahera ungdomarna, så att vi istället litar mer på ovanstående för att locka och beröra ungdomar?

Jag har de senaste åren märkt att Gud är det häftigaste en ung människa kan tänka sig! Risken med att locka med annat är att ungdomarna (även de kristna) blir underhållningsberoende och inte vill gå djupare i lärjungaskap. Lockar vi med det världen har att erbjuda så blir det lätt ”grejen” och ungdomarna protesterar när vi försöker introducera annat. Jag säger inte att det inte går att använda tex sport, tvspel & annat på ett bra sätt, bara att det är viktigt att vara medveten om riskerna och att utmana sig själv: ”vågar jag lita på att Gud är intressant nog i sig själv? Vad skulle hända om vi gav Anden utrymme att verka som han vill?” Det ena behöver naturligtvis inte utesluta det andra. Problemet är inte att vi har relevanta aktiviteter för ungdomar, utan att vi ofta saknar Andens liv och kraft.

“Och där ni går fram ska ni predika: “Himmelriket är nu här.” Bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar. Det ni har fått som gåva, ge som gåva.” (Matt 10:7-8)

“[hur Paulus utbredde Guds rike bland hedningarna]…genom ord och gärning, genom kraften i tecken och under, genom Andens kraft”. (Rom 15:19)

“Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden.” (Luk 24:49b)

Jesus & Paulus strategi för väckelse är tydlig: Andens kraft. I Luk 24 ovan säger Jesus till lärjungarna: ”Ni klarar inte av uppdraget på egen hand, så ta det lugnt och vänta tills Anden kommer över er med kraft.” Vi gör ofta misstaget att hoppa över det steget och går tomma och kraftlösa ut och ser inte hälften av de resultat vi skulle se om vi först sökte Andens kraft.

En ungdomsverksamhet som sprudlar av Andens liv och kraft är inget sidospår. Det handlar inte om hype. Har ingenting med personliga preferenser eller specialintresse att göra. Det är bibliskt och avgörande för både misionsuppdraget och den inre förvandlingen i ungdomarnas liv.

Ungdomar längtar efter att bli överväldigade av något som är större än de själva. Om inte ungdomsverksamheten präglas av Andens kraft så kommer de att söka det i alkohol, droger, sex, underhållning m.m. Ungdomar längtar efter det övernaturliga. Om inte Guds kraft verkar i kyrkan kommer de att söka det inom New Age. Vi förlorar den unga generationens uppmärksamhet utan den helige Andes kraft.

Därför är Anden så viktig!

Blessings!
/David


8 reaktioner på ”Ungdomsverksamhet i Guds kärlek & kraft | del 2: Varför är Anden så viktig?

  1. Hej David

    Mitt namn är Johan och har jobbat med ungdomsgrupper sedan jag själv slutade i min. så det måste vara 20 år nu…
    VAd det gäller din hängivenhet så uppmuntrar den mig – och jag håller med att om aktiviteten blir centrum så får vi ett problem även om jag har sett många ungdomar komma till tro som först kom för att fika och spela pingis och som sedan har blivit ”överrumplade” av andakterna.

    Du skriver :”vågar jag lita på att Gud är intressant nog i sig själv?”
    och min fråga till dig blir: ” hur påverkar det din metod?” alltså, hur har du förändrat eller lagt upp ungdomsarbetet så att Gud blir intressant i sig själv?

    Johan i Björkekärrs kyrka

    1. Hej Johan!

      Jag blir alltid glad när jag stöter på personer som arbetat med ungdomar så länge!
      Det är svårt att balansera det jag skriver om ”aktiviteter vs Gud” på rätt sätt. Vi har själva en slags fritidsgård och de som kommer dit kommer för relationerna, aktiviteterna m.m. Det ger oss möjlighet att även ge dem annat som de verkligen behöver. Jag är mer ute efter att utmana hur vi tänker. Problemet är inte att vi har relevanta aktiviteter för ungdomar, utan att vi ofta saknar Andens kraft och inte litar på att Gud är det mest fascinerande en ungdom kan tänka sig!

      Bra fråga – hur har vi gjort? Det handlar om flera saker. Det är det som resten av bloggserien kommer att kretsa kring, så jag tror jag låter det vara osagt än så länge! 😉 Men det handlar om att få ett genombrott där de mest hängivna i tonårsgruppen blir genomsyrade av Anden, vilket skapar som ett attraktivt centrum som andra dras in i. Det handlar om att utforma samlingar där mötet/relationen med Gud är i centrum. Det handlar om att skapa en kultur av vitnesbörd så att det som sker får vingar och ungdomar kommer för att själva se vad som händer. Det handlar om att skapa en bön & förbönskultur där vi reser upp tillbedjare och förebedjare som tycker bön är det mest spännande som finns. Med mera! 🙂

      Allt detta kommer jag gå in på i detalj mer praktiskt senare i bloggserien!

      Allt gott!
      /David

  2. Så bra David!! Ser fram emot att läsa mer och utmanas mer! Har tänkt mkt på er och församlingen på senaste! Gud välsigne er!

  3. oj, det här är verkligen bra!
    och helt plötsligt känns det som att vårt ungdomsarbete har tappat det där med heliga anden. det är inget man vill erkänna, men vi vinner inget eller ingen på att låtsas.
    tack, så hemskt mycket för detta!
    och fortsätt skriv, jag tror det här kommer kunna hjälpa många, för det är så rätt det du skriver.
    bless!

    1. Roligt att höra Amalia! Som människor tenderar vi alltid att dra oss bort från att vara beroende av Guds handlande till saker vi själva kan kontrollera till fullo. Andens kraft är långt bortom vår kontroll och bekvämlighetszon. Därför behöver vi (inte minst jag) påminna oss om detta och se över det vi gör.

      Tack för uppmuntran!
      Känns mycket roligt att skriva om just detta!

  4. Underbart, du vet vad du skriver om! Utan Ande och Kraft är vi bara en verksamhet bland många andra…

Lämna en kommentar