Bloggare & ungdomspastor

Dagens informationsflöde ser inte ut som det gjorde för 10 år sedan. Kommunikation präglas av öppenhet och internetbaserade forum som facebook, twitter och bloggar. Vi kommunicerar på nya sätt. Allt fler företagsledare, kändisar, politiker och pastorer bloggar. Detta öppnar upp fantastiska möjligheter. Pastorn kan kommunicera, undervisa och ge inblick i sitt liv 24/7 och är inte längre begränsad till söndagens predikan och någon ytterligare samling. Samtidigt väcks nya frågor. De flesta kristna ledare bloggar inte på sin församlings hemsida som officiell representant för församlingen, utan som privatpersoner. Det kan t.ex. uppstå problem om en pastor inom EFK bloggar om hur fel den baptistiska dopsynen är. Man kan inte stå i talarstolen en söndag och undervisa om vuxendop och sedan på eftermiddagen skriva på bloggen att det endast är barndop som gäller.

En annan utmaning är problemet med envägskommunikation. När man postar ett inlägg så vet man inte vem som läser det eller hur de (miss)förstår innehållet. Lämnar läsaren ingen kommentar eller kontaktar bloggaren på annat sätt så riskerar det att skapa ett avstånd mellan personerna i onödan. Som pastor är det viktigt att uppmuntra till respons från församlingsmedlemmarna, kanske inte främst i form av kommentarer, utan i vidare samtal. Som församlingsmedlem och bloggläsare har man på samma sätt ansvar att inte endast vara en anonym läsare utan våga prata med pastorn, – både om det man tycker är bra och det man inte håller med om. Intressanta och givande samtal väntar!

Skulle alla i en församling i tur och ordning berätta om hur man ser på varje teologisk och praktisk detalj i tron så skulle ingen hålla med varandra! Församlingar har generellt ingen detaljerad gemensam teologi utan samlas kring trosbekännelsen och kanske något dokument med grundvärderingar från samfundet. Därför behöver man inte vara rädd för olikheter så länge man är överens om grunderna i evangeliet. Att olika personer i församlingen brinner för olika saker och tänker lite olika är en tillgång.

Personligen så reflekterar jag ständigt över dessa frågor. Jag är ungdomspastor i Brickebergskyrkan. Jag är bloggare. Nu vill jag dela hur jag tänker…

Först en grundläggande värdering: jag är David Wellstam :) Jag är inte ”David, bloggaren” & ”David, pastorn”. Faktum är att jag alltid är en och samma person! Jag varken kan eller bör försöka särskilja dessa. När jag undervisar på Kristendomsskolan så är jag David. Jag klär inte på mig min ungdomspastorsdräkt och blir en annan person med andra värderingar & åsikter än jag har privat. När jag undervisar på bloggen så är jag också David. Men jag är fortfarande pastor i Brickebergskyrkan, även efter att jag lämnat kyrkans lokaler. Min poäng: jag är alltid samma person, tror samma saker och praktiserar samma saker. Jag tycker det är problematiskt när man som ledare har olika masker man växlar mellan utifrån människofruktan eller yttre förväntningar. Människor som inte finner stabilitet och enhet mellan livets olika forum mår ofta dåligt. (extremfall: schizofreni)

”What you see is what you get.”

Jag bloggar utifrån den jag är. Jag utövar min tjänst som pastor utifrån den jag är. Ingen skillnad. Alltid David! ;)

MEN SAMTIDIGT! Å andra sidan så skiljer jag på min blogg och mitt arbete som ungdomspastor i Brickebergskyrkan. Bloggen är som sagt ingen officiell blogg som ger information & annat från församlingen. Min blogg är inte ungdomsverksamheten. Ungdomsverksamheten är inte min blogg. Under ”Om mig”-fliken skriver jag om bloggens syfte:

Mitt hjärta för den här bloggen är att dela tankar som uppmuntrar och utrustar till ett liv som andas väckelse. De senaste åren har Gud öppnat upp mycket nytt för mig om Andens liv och kraft, därför misstänker jag att en ganska stor del av inläggen kommer att handla om det. Tror verkligen Gud vill förnya våra tankar på det området! Jag är mycket bredare i intresse & teologi men vill på bloggen främst lyfta fram dessa klart underrepresenterade frågor.

Den viktigaste skillnaden mellan bloggen & mitt arbete som ungdomspastor är just detta: min blogg har en speciell tematisk inriktning, – det har inte ungdomsverksamheten. Vi bygger vårt ungdomsarbete på 13 grundpelare och behöver hjälpa ungdomar i sin resa som lärjungar hela vägen från sökare till missionärer. Min undervisning i hemgrupper, Kingdom Culture, Kristendomsskola m.m. är därför extremt mycket bredare än vad jag skriver om på bloggen.

Nu kommer (tro det eller ej) en sportliknelse! :) Låt oss säga att jag har en blogg om fotboll som heter ”Tankar från en bollsparkare”. Jag gillar även hockey, pingis, simning & är positiv till all sport. Men bloggen handlar endast om fotboll eftersom det är dens syfte. På samma sätt är inte tanken med min blogg att vara en fullständig systematisk teologi. Den ger ingen bra bild över ungdomsverksamheten. Den handlar främst om det som rör karismatik (även om jag skriver om en del annat också).

Eftersom (som skrev tidigare) jag är David i båda forumen så möts bloggen & ungdomsverksamheten då & då! Ibland vittnar jag om vad Gud gör på bloggen. Det händer att jag informerar om större events på bloggen. Jag har en mp3avdelning med undervisning som bl.a. är till för församlingens ungdomar. Jag tror också det är positivt för de i församlingen som inte är engagerade i ungdomsarbetet att kunna ta del av det som sker. Det händer att jag i ungdomsverksamheten hänvisar till ett visst blogginlägg. Jag tror på denna typ av strömlinjeformade integrering där dessa forum kompletterar och möts på detta sätt. Alternativet att försöka separera min tillvaro i två delar med höga murar emellan är inget alternativ.

Det finns dock saker man bör tänka på som bloggande pastor:

  • Blogga inte sådant som strider mot församlingens eller samfundets grundläggande värderingar
  • Blogga inte sådant som är konfidentiellt eller känslig information
  • Undervisa samma i kyrkan som på bloggen. Finns det ett gap därimellan är det problematiskt
  • Undvik att kritisera kristna ledare, samfund & församlingar
  • Vaka över högmodet! Se till att inte bloggen används för att glorifiera dig själv

Jag anser att fördelarna och möjligheterna överträffar riskerna!

Blessings!
/David

Posted on 20 december, 2011, in Om bloggen, Personligt and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Jättebra att du förtydligar detta!

  2. Jag har en liten fråga. Hur ser du på personen Marjoe Gortner? Var han ledd av Gud?

    • Nej, det tror jag inte att han var. Hans föräldrar verkade utsätta honom för traumatiska upplevelser som liten och tvingade honom tidigt i livet att ljuga. Det är tydligt att pappan utnyttjade honom för att tjäna pengar som han sedan rymde från familjen med. Senare i livet övergav Gortner den kristna scenen för annat – eftersom det inte verkade finnas någon verklig förankring i hans inre till det han gjorde. Hur så?

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 514 andra följare

