Falska profeter & Urskiljning

Just nu är det mycket buzz på internet och andra forum om falska profeter och falsk väckelse. Det mesta går ut på att kristna som reagerar fysiskt på Guds närvaro och fungerar i Andens kraft är under demoniskt inflytande. Ni som har följt min blogg under en tid kanske kan räkna ut att jag inte är ”stormförtjust” över detta sätt att tänka! Därför började jag studera dessa ting i Nya Testamentet och kyrkohistorien i början av sommaren och avslutade arbetet igår. Resultatet är ett dokument med namnet: ”Falska profeter, falsk andlighet & urskiljning – en biblisk granskning”.

I dokumentet går jag igenom alla NT-texter som berör ämnet och spårar detta sätt att tänka kring karismatiska uttryck genom historien. Den största delen av dokumentet utgörs av tematiska reflektioner. Exempel på rubriker är: Kristna falska profeter & gråzonen, Skepticism vs urskiljning, Jesus, den förste falske profeten!, Urskiljning: 5 bedömningsgrunder och Den falska smörjelsen. Arbetet avslutas med delen Most Wanted, där jag utifrån mina slutsatser bedömer några personer och rörelser som ofta anklagas för att vara falska profeter.

Mitt mål har inte varit att få exegetiska teologer att gå ner i spagat genom att göra ett akademiskt fulländat arbete, utan att skriva och lägga upp strukturen på ett sätt som även ungdomar kan uppskatta. Med andra ord: jag har försökt göra det så lättläst som möjligt! Så läs och få en crash-course i urskiljning av andlighet! En grundpelare = ät köttet och spotta ut benen! Kasta inte ut barnet med badvattnet. Eller som nån sa: ”kasta inte ut hela badrummet!” Inga sammanhang eller personer är perfekta. :-)

Kommentera gärna och ge respons, ställ frågor, argumentera emot m.m. efter att du läst det! Ladda ner (högerklicka+spara som) eller öppna dokumenter (vänsterklick) genom följande länk:

Falska profeter, falsk andlighet, urskiljning – en biblisk granskning (ver 1.4) pdf

Blessings!
/David

About these ads

Posted on 2 december, 2010, in Försvar av karismatik and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Hej David! Jag bara undrar… Hur gör jag för att bedöma sånt som sker på videos som jag länkar nedanför? Skall jag bara betrakta det som lite ”ovist”, eller hålla mig borta ifrån det? Hur gör du? Skall jag lita på att det är den Helige Anden, även om jag känner ett oerhört obehag i magen?

    Allt gott!

    • Hej Aron!

      Bra och viktiga frågor du ställer! :)

      Först och främst så är det viktigt att du känner dig fri! Du behöver aldrig pressa dig själv till att gilla en viss predikant, stil eller sammanhang. Även om du i teorin tror att ett sammanhang är sunt, så kanske deras kultur och uttryckssätt inte passar dig och du upplever det som olustigt. Paulus uppmanar oss att inte gå emot våra samveten. Samtidigt kan vi ibland behöva upptäcka nya sanningar och våga gå bortom det välbekanta. Men valet är vårt, så vi kan slappna av! :)

      Så upplever du att John Crowders tjänst känns obehaglig så finns det många andra tjänster med samma undervisning och kraft, men som inte tar vissa bitar lika långt och har andra uttryckssätt.

      Själv gör jag följande när jag ser sådana klipp som du länkar till:

      1. Strider ngt direkt mot Bibeln?
      2. Kollar upp deras hemsida, läser statement of faith, läser ledarens livshistoria mm.
      3 kollar om andra ledare jag har förtroende för har förtroende för personen eller sammanhanget.
      4. Undersöker sammanhangets frukt. Kommer mskor till frälsning? Inre helanden? Glädje & frihet? mm.
      5. Bildar mig en egen uppfattning och väljer om och på vilket sätt jag fortsätter att ta till mig sammanhanget.
      6. Jag anser aldrig att det är min uppgift att döma eller varna för ett sammanhang som jag inte har direkt anslutning till. Om människor jag leder frågar om personen/sammanhanget eller kommet i kontakt med det så uttalar jag mig.

      Nu lite mer specifikt om klippen!
      Jag kunde inte se två av dem tyvärr, såg bara nattvardsklippet. Liksom du hajar jag förstås till eftersom jag inte är van att se ngn som är full i Anden tjäna vid nattvard. Några saker är dock viktiga att komma ihåg innan man lyssnar allt för mkt på magkänslan:

      1. Det känns alltid lite underligt att se andligt laddade möten på film. Själv är man i en annan sinnesstämning och känner inte den atmosfär som finns hos dem. I sådana korta klipp som detta vet vi inte vad som undervisats, vilka som är där, vad som hänt innan, om detta är ett typiskt exempel på deras möten eller en ovanlig händelse mm.

      2. Vår magkänsla är ofta fel! Den bygger ofta lika mkt på kulturella faktorer och preferenser som på Andens ledning. Jag kollar alltid fakta och gör som jag beskrev ovan istället.

      Såhär bedömde jag nattvardsklippet:

      – Jag vet att ”berusning i Anden” är från Gud. Det kanske förekom i Apg 2 och kan ha skett även om NT inte väljer att beskriva det. Bara för att något inte beskrivs i Bibeln är det inte obibliskt, dvs strider mot Bibelns läror. Kristna har upplevt berusning i Anden genom kyrkohistorien och jag har själv sett det och det har haft god frukt.

      – Får man vara berusad i Anden när man delar ut nattvard? Tja…inget Bibeln uttalar sig direkt om. Om vi utgår ifrån att det är Gud som rörde vid John så att han blev ”berusad” så borde Han vetat att John skulle dela ut nattvard…! ;) Jag tänker att det skulle kunna skapa missförstånd och väcka anstöt om man gjorde det i de flesta församlingar, men det var nog inget problem på den konferensen. Jag skulle personligen försöka undvika berusning om jag delade ut nattvard, men Anden gör förstås vad Han vill.

      – John Crowders ministry leder MÄNGDER av missbrukare till Jesus, deras statement of faith är klassisk kristendom, de har hem för föräldralösa, Johns livsberättelse är fascinerande. John var knarkare som möttes av Jesus. Hans teologi är starkt nådorienterad, så radikalt att somliga tar anstöt. Inga centrala punkter han kan ifrågasättas på iaf.

      – John Crowder är kontroversiell. Hans stil saknar all religiositet och tradition! Han älskar att ta saker till sin spets och utmana och provocera religiösa människor. Han använder ibland drogtermer för att tala om Gud, o till och med drogsymbolik ibland när han ber. Många blir frälsta på stan som han erbjuder att ”bli höga”. Men han ber även så i kyrkan. Han utvecklar detta i detalj i ett blogginlägg. Han menar att alla är skapade för att vara beroende av Gud genom den helige Ande. Annars kommer vi knarka jobb, relationer, underhållning etc. Antar att drogsymboliken är bekant pga hans svåra bakgrund.

      = Jag anser att John är genuint kristen. Jag tror att Gud använder honom. Jag tror inte att John är felfri (vem är det?) Jag skulle undvika att göra vissa saker som han gör, men har inget behov av att döma ut honom. Personligen anser jag kanske att drogsymboliken gör sig bättre som missionellt instrument på gatan än i kyrkan. Onödigt att forma en förbönskultur som anspelar på sprutor & marijuanacigaretter.

      Kunde som sagt inte se de andra klippen!
      Blev du något klokare?

      Gud välsigne dig!
      /David

  2. Läste igenom PDFen och jag tycker att det var en bra sammanställning av ämnet! Språket kunde filas lite på och argumentationen kan förbättras ytterligare , men ändå ett mycket bra och viktigt budskap! Härligt att se fler bloggare som vill sprida Guds rike med ett positivt fokus på det som är gott istället för att bara gnälla på alla som man tycker har fel!
    Bra jobbat!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 512 andra följare

%d bloggers like this: